Suspended Coffee – adjunk egyet ajándékba!
Remek kezdeményezés indult útjára Magyarországon. A külföldi minta alapján, nálunk szinte napok alatt futótűzként terjedt el, a népszerű közösségi oldal segítségével, lelkes önkéntes segítők háttérmunkájának eredményeképpen.
De mi is ez a mozgalom?
Nápoly kávézóiban az 1900-as évek táján terjedt el, hogy a tehetősebb vásárlók egy pluszkávét is rendeltek a sajátjuk mellé, és azt előre kifizették. Később a kávézóba betérő rászoruló elkérhette az olasz neve alapján a „kifizetett” – caffe pagado – kávét. (Az ilyen kávé másik, magyarra még nehézkesebben fordítható neve a „felfüggesztett kávé” – caffe sospeso.)
Később a jólét emelkedésével a ’70-es évekre elhalványult a szokás, és a 2000-es évekre már csak karácsony körül volt hagyomány egy-két nápolyi kávézóban pluszkávét rendelni a rászorulóknak. Azonban a világválság, illetve az elszegényedés nyomán újra elterjedt a „felfüggesztett kávé” rendelése, ezúttal már nemcsak Olaszországban, hanem Európa-szerte újra divattá vált a jótékonyság eme névtelen formája. Mára Londonban több ezer pubban lehet előre kifizetni jótékonysági kávét, de a szokás népszerű Bulgáriában, terjed Ukrajnában és Oroszországban is.
A lényeg, és egy kis +
Ennek példájára, egy rövid kis történet kezdet el járni az interneten, amiből mi is megismerhettük ezt a szokást, és ez igen sokakat megindított.
A történet a Facebook közösségi oldalain gyorsan terjedt, de volt pár önkéntes aki úgy érezte gyorsan a tettek mezejére is lép, hogy nálunk is életre kelhessen, immár valós formájában.
Papp Gyöngyi, Csibi Katalin, Gáspár Katalin és Galambos Róbert továbbgondolta a lényegét, és elindította a hazai mozgalmat, amelynek „Adj egyet ajándékba” lett a neve. Létrehoztak egy közösségi oldalt, elmondták a barátaiknak és vendéglátós ismerőseiknek az ötletet, akik továbbadták a hírt és ma már közel nyolcezer taggal és tucatnyi vendéglátóhellyel és szolgáltatóval büszkélkedhetnek a segíteni akarók. Nálunk ugyanis nem csak kávéra, de mindenféle másra is meg lehet hívni is a rászorulókat.
Gáspár Katalin elmondta: az akció mindenkinek jó, azoknak, akik segíteni akarnak, azoknak, akik így juthatnak nem csak kávéhoz, de ételhez, italhoz, vagy akár ruhához, fodrászhoz, terápiás kezelésekhez, vagy egy játszóházi vidám naphoz és jó a vendéglátóhelyeknek, szolgáltatóknak, hiszen nekik plusz forgalmat jelent az akció. Sőt, van már olyan vendéglátós, aki minden kifizetett ajándék kávé helyett kettőt ír fel az ajándék kávék listájára.
Ki adhat +1-et?
Bárki, aki valamilyen terméket, szolgáltatást vásárol és szeretne egy további vásárlással megajándékozni egy rászorulót.
Ki kaphatja?
Bárki, aki rászoruló. Ez az akció nem a hajléktalanok kávéjáról szól, rászoruló lehet bárki, aki sokgyerekes, kisnyugdíjas, leszázalékolt,… vagy éppen aktuálisan olyan helyzetben van, hogy jól jön neki a segítség.
Hol lehet adni?
Az eredeti történet egy kávézóban zajlik, az akció több országban többféle módon működik, van, ahol vendéglátóhelyekkel, nálunk Magyarországon a szervezők szándéka szerint mindenféle szolgáltatási területen, a vendéglátás mellett az egészségügyben, a szolgáltatóknál, fodrásznál, játszóházban, állatorvosnál,…
Hogyan lehet kapcsolódni?
Szolgáltatóként – jelentkezni kell az adjegyetajandekba@gmail.com címen.
Csak annyit kell tenni, hogy a szolgáltató kiteszi a logót, felkészíti a személyzet, nyilvántartást vezetni, és elmondani ismerőseinek, hogy csatlakozott. Az akció legjobb reklámja ha beszélnek róla. Senki nem várja el, hogy a szolgáltató a működtetésen és az adminisztráción túl bármit tegyen. Nem kell hirdetéseket vásárolni, nem kell költeni az akcióra. Az első néhány napban a nyilvántartásra is remek megoldások születtek, a legjobb, ha a kifizetett valami blokkját egy üvegedényben, jól látható helyre teszik a szolgáltatók. Így a rászoruló csak akkor megy érte, ha látja a lehetőséget és így elkerülhető a kínos elutasítás, illetve az adakozók is láthatják, hogy üres az edény, tegyenek bele valamit vagy éppen ellenkezőleg, mások már adtak, adok egyet én is.
Magánszemélyként – bárki adhat bárhol, ahol látod a kezdeményezés logoját.
Ez a rendszer a bizalomra épül.
Hiszünk abban, hogy a szolgáltatók tudják, a felajánlások kezelése, a rendszer működtetése számukra PR, reklám és forgalomnövelő szolgáltatás, amely nagyban javítja a hely megítélését.
A legjobb reklám az, ha beszélnek róla és ez jót tesz az adott szolgáltatóknak is.
Csak olyan adjon, aki jó szívvel teszi, megbízik abban, hogy a szolgáltató és az ajánlók segítségével valóban rászorulókhoz jut el a felajánlása.
Ajánlani is lehet, hiszen ha valaki azt látja, hogy itt kaphatnak, akkor ő is tud ajánlani a környezetéből olyan családot, egyedülállót, akiknek jól jön az a bizonyos +1.
A rendszer a kisközösségeket erősíti, hiszen a helyiek jobban ismerik egymást és ezzel egy másik ügyet is szolgál: a területi, kerületi üzleteket erősíti.
Aki nem hisz a rendszer működésben, ne foglalkozzon vele. Nem minden szolgáltató tud és akar kapcsolódni és nem mindenki tud és akar adományozni. Aki nem bízik azokban, akik erre időt és energiát szánnak, akkor ne ezt a segítségnyújtási formát válassza.
A rendszer működése:
Az akció az önzetlenségről szól. A rendszert önkéntesek működtetik, minden felajánlás a kezdeményezéstől a netes megjelenés kezeléséig, a matrica nyomtatásáig valakinek az ingyenes segítsége. A rendszer nagyon egyszerű, hosszú távon magától kell működnie.
A rendszer mindenkinek jó, hiszen nincs az elkötelezettség-érzés, nem tartozol senkinek, ha elfogadsz, nincs elvárásod az adományért.
Ellenőrzés:
Ha bárhol visszaélést tapasztalsz, akkor először a tulajdonossal beszélj, ha nem sikerül megnyugtató választ kapnod, akkor tedd közzé az oldalunkon a tapasztalatod. A legrosszabb, ami történhet egy hellyel, ha elterjed róla, hogy visszaél a rendszerrel.
De kérlek, ha jó tapasztalatod van, azt is tedd közzé. Legyen ez példa másoknak is.
A facebook oldalunkon minden ott van, tele van jó példákkal. Köszönjük!
Kép: ismeretlen szerző